nr. 0106
Popunie
De Popunie zet zich in voor muzikanten in Rotterdam en Zuid-Holland. “Muziek is een uitlaatklep om je identiteit te tonen, om te laten zien wat je in je mars hebt en dat je samen met anderen iets kunt maken.”
De Popunie zet zich in voor muzikanten in Rotterdam en Zuid-Holland. Met verschillende programma’s en projecten wil de stichting muzikanten een podium bieden en popmuziek in de breedste zin van het woord stimuleren. Hiphop, trance, rock, singer-songwriter, dj’s: alles wat niet klassiek of jazz is schaart de Popunie onder popmuziek.
Popcollectief
Hoewel de Popunie in 1985 is opgericht, begonnen de activiteiten al eerder. “Popmuzikanten liepen in het begin van de jaren ’80 overal tegen hetzelfde probleem aan,” legt directeur Martin Scheijgrond uit. Vanwege een gebrek aan oefenruimte en plekken om op te kunnen treden, verenigden muzikanten zich. “Ze wilden beter worden, dus moesten ze ergens oefenen, en om als band te groeien moest je ergens kunnen optreden.” Zo schoten er in veel gemeenten popcollectieven als paddenstoelen uit de grond. Om deze lokale initiatieven te ondersteunen werden er provinciale organisaties opgericht, waaronder de Zuid-Hollandse Popunie.
Groei
De Popunie startte met een presentatie van artiesten uit Zuid-Holland op verschillende festivals in de provincie. “Daarna kreeg de organisatie meer body en zijn we gaan professionaliseren.” Dat betekende dat er een beleidsplan en een popnota werd geschreven en een stichting werd opgericht. “We hebben de eerste jaren diverse groepspresentaties en de Grote Prijs van Zuid-Holland georganiseerd.” De groei en structurele steun van de provincie leidde tot verdere uitbreiding met workshops en cursussen. “Daarnaast brachten we de Gouden Gids van de Zuid-Hollandse popmuziek uit met daarin alle bands en muzikanten uit Zuid-Holland. Ook de poppodia, festivals en muziekwinkels stonden erin. Zodat iedereen een beetje zijn weg kon vinden in de muzikale infrastructuur.”
Rotterdams karakter
In 2012 trok de provincie zich gedeeltelijk terug op het culturele vlak, maar ontstond er vanuit de gemeente Rotterdam huist meer behoefte aan een organisatie zoals de Popunie. “Vanaf dat moment hebben wij de bakens meer verzet naar Rotterdam.” De verandering betekende geen omslag voor de organisatie. “Sinds onze oprichting is Rotterdam onze vestigingsplaats. Dat zie je ook terug in onze bedrijfscultuur. We zijn gericht op output, zonder lange vergaderingen. Daarnaast zijn we benaderbaar voor iedereen”, vertelt Martin.
Wisselwerking
Naast de blik op Rotterdam richt de Popunie zich ook op Zuid-Holland. “Het is sinds 2012 wel de Grote Prijs van Rotterdam, maar de Kunstbende is een programma voor heel Zuid-Holland. Ook organiseren en ondersteunen wij met onze programma’s festivals en optredens in de hele provincie.” De uitwisseling zorgt voor een mooie wisselwerking. “Het een vloeit mooi voort uit het ander. Het is voor een Rotterdamse muzikant interessant om in de rest van Zuid-Holland te kunnen spelen, en voor Zuid-Hollandse muzikanten om in Rotterdam te spelen”, aldus Martin.
Vijf fasen
Verschillende activiteiten en programma’s van de Popunie zijn toegespitst op de ontdekking, ontwikkeling en doorstroming van talent. “We hebben altijd gezegd, we richten ons niet op de 1% die professioneel is, dat is maar het topje van de ijsberg. We richten ons op de 99% die daaronder zit.” De Popunie verdeelt deze groep in vijf fasen: kennismaking, leren spelen, optreden, professionaliseren en excelleren. “We hebben ook projecten en diensten voor muzikanten die jaren bezig zijn en die niet meer ambiëren om professional te worden, maar muziek maken puur als hobby hebben en een plek willen om te repeteren.”
Toekomstmuziek
In de bijna veertig jaar dat de Popunie bestaat is er veel veranderd. “In de jaren ’80 bestond een typische band meestal uit vijf witte mannen die rock, metal of blues spelen. Dat is wat gechargeerd, maar het aanbod is nu veel diverser.” Dit zorgt ook dat de behoeftes van muzikanten veranderen. “Dj’s of rappers leggen een ander parcours af dan singer-songwriters of metalbands.” Met een combinatie van ervaring en jong personeel zorgt de Popunie dat de organisatie weet wat er speelt en actueel is. “Popmuziek is innovatief en loopt vaak voorop in veranderprocessen. Maar de liefde en het fanatisme blijven hetzelfde. Muziek is een uitlaatklep om je identiteit te tonen, om te laten zien wat je in je mars hebt en dat je samen met anderen iets kunt maken. Daarnaast heeft muziek maken en luisteren een positief effect op de gezondheid en speelt het een positieve rol bij tal van maatschappelijke vraagstukken. Kortom: popmuziek is in veertig jaar tijd alleen maar belangrijker geworden.”