In totaal bezit de vastgoedondernemer Ron de Ruiter zeven panden aan de Schiedamseweg. Ron kiest zijn huurders zorgvuldig uit zodat de straat er beter van wordt en hij zelf uiteindelijk ook. Zo heeft hij McDonald’s gevonden als huurder voor een van zijn panden maar ook Jumbo aan de overkant. Het eerste idee van Ron toen hij het Prinses Theater medio 2013 kocht, was om het helemaal te strippen en te verhuren aan Action. Dat is zijn aanpak: kopen, opknappen en winkelklaar maken. Maar net toen hij dat concreet wilde maken bleek dat hij hier de vergunningen niet voor kreeg, het pand had inmiddels de status van een gemeentelijk monument gekregen. Vervolgens is de zoektocht naar een andere bestemming begonnen. Ron vertelt smakelijk over de verschillende huurders die zich presenteerden: een hypnotiseur, een kerkgenootschap en een cateringbedrijf. De laatste was een serieuze partner. Het huurcontract lag al klaar maar toen brak de coronapandemie uit en stopte de onderhandelingen.
Hierop besloot Ron, samen met zijn zoon Phet, het theater zelf te gaan exploiteren, verhuren aan commerciële partijen én organiseren van een cultureel programma. Om dat te kunnen doen moest het pand in orde worden gemaakt. Het grondwaterprobleem werd verholpen en daarnaast waren er veel vergunningen nodig. Dat traject lijkt nu bijna klaar te zijn. “Nu gaat mijn zoon Phet de exploitatie doen. Het mooie is dat mensen het helemaal kunnen huren voor evenementen, inclusief catering en beveiliging. Met een mooie bar beneden, een bar boven, een goed uitgeruste keuken en alle faciliteiten die je je kunt bedenken.”
Het reilen en zeilen aan de Schiedamseweg wordt in belangrijke mate beïnvloed door deze Rotterdammer, hij kiest de huurders voor de panden strategisch. Het wordt hier veilig door ondernemers zoals ik en doordat McDonald’s tot elf uur ’s avonds open is waardoor er veel mensen op straat zijn.”
Vertrouwen heeft Ron wel in de straat maar hij ziet ook dat er nog een weg te gaan is. Hij heeft ervaringen in andere straten in het centrum van Rotterdam en weet dat het lastig is om de ondernemers samen te laten werken in bijvoorbeeld een winkeliersvereniging of, nog beter, een Bedrijven Investerings Zone (BIZ). Het laatste zal volgens Ron niet gebeuren aan de Schiedamseweg, de winkeliers willen niet investeren in de straat. Bij de meesten is hun kijk op ondernemen uitsluitend en alleen gericht op de binnenkant van hun eigen winkel. Grotere ketens als McDonald’s en Jumbo investeren wel in de straat: personeel uit de buurt, sponsoring, samenwerking, daar wordt de buurt en vooral de straat ook beter van.
De investeringen van Ron brengen de straat in stabieler vaarwater. Het vertrouwen dat hij aan de straat geeft wordt beloond. McDonald’s aan de Schiedamseweg is een van de succesvolste in Rotterdam en datzelfde geldt voor Jumbo. Natuurlijk is dat niet allemaal op het conto van Ron te schrijven, maar door zijn visie en vertrouwen in de straat is daar een begin mee gemaakt.